Парагельмен

Опис маршрутів 1 і 2 к.с.

Коротка характеристика

Якщо їхати на автобусі або тролейбусі з Алушти до Ялти, через 10-15 хв. праворуч по ходу руху здасться красивий обривистий масив - Парагельмен. Своєрідність цього куточка Криму обумовлено близькістю до вищої точки Криму - горі Роман-Кош; меншим, ніж в інших місцях, кількістю слідів людини; «нефоросскім» будовою скель. Велика крутизна при малій протяжності маршрутів загострює відчуття спортивного «азарту» і вимагає застосування всього арсеналу технічних засобів і прийомів при сходженні.

Як дістатися.

Якщо ви вирішили відвідати Парагельмен, на якому-небудь транспорті їдьте до зупинки Малий Маяк. Після цього ми радимо вам повернутися метрів 100 назад до мосту, і по дорозі, яка веде в кар'єр, піднятися вгору метрів 500. Тут можна зійти з дороги вправо і, пройшовши по лавандового поля, знайти стежку, вздовж якої прокладена залізна труба, і скоро - метрів через 300 - вийти на дорогу. Але більш простий варіант - дійти по дорозі до розвилки, звідки ліва дорога йде на кар'єр, а права - уздовж Парагельмен до лісництва. Згорнути вправо, дійти до місця, де в трубі зроблений надріз, з якого можна набрати питної води. Ще один орієнтир - лінія на асфальті - вкаже вам, що ви на місці. Прямо поруч з дорогою є зручні місця для стоянок. Переконливе прохання: не залишайте там сміття!
Звертаємо увагу: зараз в цих околицях йде активна забудова житлового (дачного) району, тому старі проходи, про які йшлося в інших описах, вже відсутні або перегороджені. Те ж саме стосується описів маршрутів: багатьох гаків, які згадуються в інших описах, вже немає.

Маршрут 1-Б

На маршруті практично відсутні крюки. Страховка здійснюється за рахунок власного спорядження: закладних, петель. Не завадять френди середніх розмірів.
Підхід до маршруту - по стежці, що йде від дороги, орієнтуючись по стрічок на деревах. Підйом займає 8-10 хв.
Початок маршруту - близько великого дерева, до якого можна підійти по ледве видною стежині зліва, по уступах. У дерева - перша страхувальна станція R1. Далі по щілині, організовуючи проміжну страховку, піднятися вгору на гребінь - 30 м до зручної полиці. де у вертикальну стінку вбиті шлямбур і гак (R2). Звідси вгору по плиті, на ній є проміжний швелер. Страхуючись за дерева, підійти до невеликої монолітної стіни, де організується станція R3. Від R2 до R3 - 40 метрів. Від станції вгору по простим скелям (страховка на деревах) вгору до щілини, у якої організується станція R4. При проходженні щілини не завадять френд середніх розмірів і закладки. За щілини пролізти 30 м вгору і організувати на дереві станцію R5. Від станції по простим скелям гребеня підійти до передвершинному стінці. Станція R6 на дереві. Тут потрібно озирнутися. Вліво-вгору йде вузька щілина, в ній старий швелер, що далі-невідомо. Стандартний шлях йде вправо, в бік стрімкого дзеркала. Пройти 5 м вправо до крутої стінці-виступу. Тут внизу вбиті 2 крюка. Підійнятися прямо вгору на цей уступ (трохи адреналіну!). Звідси зміститися ще на 2 метри вправо, там є два
кишеньки-зачепа, що дозволяють впевнено пролізти цю ділянку до дерева, на якому організується остання страхувальна станція R7. .JВідстань R6-R7 - 20-25 м. Це досить напружена ділянка, помилятися не рекомендуємо
Далі, забираючи вліво, можна по уступах вийти на яйлу. Тут видно табличка, що нагадує про те що колись трагедії. Нам вона нагадує про необхідність обережності і серйозної підготовки до будь-яких маршрутах. Незважаючи на такий сумний знак, враження від проходження цього зручного і приємного маршруту і від навколишньої краси, залишаться надовго.

Примітка: маршрут можна почати метрів на 40 нижче, по стрімких плитам з виходом на уступ-ребро, де є один гак. По гребеню вихід до станції R1. На мою думку, цей варіант ускладнює маршрут до категорії 2-А.

Маршрут 2-Б

Особливості. На маршруті багато вертикальних ділянок з різними варіантами проходження. Дуже мало гаків, залишилися тільки в ключових місцях і на станціях. У зв'язку з цим, необхідно ретельно підготувати спорядження. На мою думку, категорія маршруту коливається від 2-Б до 3-А к.с. Якщо йти без обходів прямо по гладкому гребеню, де важко вбити гак або закластися, категорія явно підвищується.
Необхідне спорядження: комплект закладок, 2-3 френда, 5-8 відтяжок, швелер, 3-5 гаків.

Початок - правіше розлому-кулуара. Маршрут ускладнюється, якщо почати рухатися з самого низу по гребеню і спрощується, якщо взяти лівіше і по простим скелям підійти до дерева з тросової петлею (R1).
Від дерева обійти карниз праворуч і по полицях пройти вгору близько 30 м до маленької полички, де вбиті «морквина» і гак (R2).
Попереду крута стінка з важкою щілиною, метрів 5-8. Тут ми скористалися двома френдами, довелося вбити швелер, щоб запобігти можливому проліт нижче станції. Після щілини, забираючи 3-5 м вправо, обійти великий живий камінь і вийти на невелику полицю, де вбиті гаки - станція R3.
Від станції пройти 5 м до кулуару з важкою щілиною. Далі можна лізти прямо по щілині (важке лазіння, страховка на френдах і закладках) або - простіше - обійти її зліва і через невеликий уступ вийти на маленьку полицю над щілиною (R4). Далі по простим скелям, обходячи важкі місця зліва, пройти 45-50 м до дерева (R5).
Від дерева - ще 45 м вгору (страховка через закладки, петлі) до зручної полиці під передвершинному стіною. Тут забито гак (R6).
Спуститися вправо на полицю, пройти по ній управо 8-10 м, страхуючись через наявні там крюки і закладні, до виступу. По виступу піднятися 5 м до дерева. На полиці біля дерева - станція R7. Загальна довжина цієї ділянки 20-25 м.
Далі вгору по простим скелям метрів 15 до вершини. Тут у деревця або на уступі організується станція R8.
Звідси відкривається мальовничий вид на все узбережжя. Можна трохи відпочити, але розслаблятися не варто: вас чекає сюрприз - щоб вийти на яйлу, ще потрібно спуститися вниз до дерева, поруч з яким забито гак. Звідси пройти 10 м по гребеню до стінки (той самий «сюрприз»). Страхуючись середніми френдами і заставними, подолати стінку - 6-7 м, і ще кілька метрів до яйли.
Спуск з яйли - по добре помітній стежинці.